Forma-1 / Motorsport

56 ismeretlen kör Austinban: Forma-1-es beherangozó

""

A Tilke által tervezett pályák vonalvezetését gyakran éri kritika, hogy azok a hosszú egyenesek ellenére sem biztosítanak elég előzési lehetőséget. Sajnos az austini pályát nem lehet majd megítélni az első futamig, Tilke azonban optimista. „Úgy gondolom, hogy ez a pálya igazán jó, de meg kell várnunk, amit a pilóták mondanak. Az első nyilatkozatok mindig fontosak, remélhetőleg most pozitívak lesznek. De persze senki sem tudja még, hogyan is működik majd a pálya a valóságban.”

Arra azonban figyelmeztet, hogy egy pályát sohasem szabad leírni, hiszen Abu Dhabit is sok kritika illette az elmúlt években, hogy nem lehet előzni és unalmas futamok vannak rajta, az idei szezonban azonban nem csak, hogy egy izgalmas versenynek adott otthont Abu Dhabi, de az előzések számával sem volt baj. „Idén sok előzés volt Abu Dhabiban, és itt (Austinban) lesz hely az előzésre. Az előzés azonban csak akkor lehetséges, ha egy gyorsabb pilóta van egy lassabb pilóta mögött, ellenkező esetben nem lehet előzni. Ha ugyanis a gyorsabb pilóta vezet egy lassabb pilóta ellőtt, akkor abból nem lesz előzés, és ez igazi dráma a versenyre nézve, de remélhetőleg itt érdekes futamunk lesz majd.”

""

Az új pálya megtervezésében Tilke mellett az egykori motorversenyző legenda, Kevin Schwantz, és az egykori Formula-1-es pilóta, Alexander Wurz is részt vett, amihez Wurz a Vodafone McLaren Mercedes szimulátorában más pályák jellemzőit is felhasználta. A COTA egyik érdekessége a 40 méteres szintkülönbség mellett, hogy egyes részei, mint a meredek és beláthatatlan 1-es kanyar, a pilóták bátorságát is tesztelni fogja. Az 1-es kanyart követő lefelé vezető kanyar pedig az intertlagosi Senna S-t másolja, ezt egy gyors, bal-jobb-bal irányváltás követi, ami a leginkább a silverstone-i Maggots, Becketts és Chapel kanyarok kombinációját idézi, és ahol precizitásra, leszorítóerőre, jó tapadásra és mechanikai agilitásra lesz szüksége a pilótáknak.

""

Majd a 9-es kanyart követően jön az első egyenes, amely a törésével az isztambuli hátsó egyenest mintázza, Austinban azonban ez egy éles, 120 mérföldes sebességgel vett törésben fog végződni, ami rávezet majd a hátsó hosszú egyenesre, amely 1.2 kilométeres hosszával és szintkülönbségeivel igazi lehetőséget ad majd az előzésre. A hosszú egyenes után pedig a régi Hockenheimhez hasonló stadion rész következik. A következő három kanyar egyre lassabb lesz, miközben a sugaruk is szűkül, majd a 15-ös kanyartól jön egy gyors kanyar, ami az isztambuli 8-as kanyar másolata lesz. Ez a kanyar komoly kihívás elé állítja majd a bal első abroncsot, ezért pedig a Pirelli a közepes és a kemény P Zero abroncsait teszi elérhetővé a pilóták számára. Majd végül a 18-as kanyar után két éles baltörés (19-es és 20-as) révén a pilóták visszajutnak a célegyenesbe.

Forma-1
Az austini pálya technikai adatai
Végsebesség: 310km/h
Átlagsebesség: 200km/h
A célegyenes hossza: 700m
A pálya hossza: 5.516km
A futam hossza: 56 kör/308km
Kanyarok száma: 20
A leghosszabb kigyorsítás hossza: 1000m
Legmagasabb G-erő: 5.0G
A leszorító erő szintje: Közepes
A fékek igénybevétele: Közepes
Kigyorsítások hossza: A kör 70%-a
Sebességváltások száma: 72/kör
A tapadás szintje: Közepes
Szintkülönbségek: Magas
Átlaghőmérséklet: 23°C
Időjárás: Meleg, száraz
A pálya típusa: Épített versenypálya
Bukóterek: Közepes-nagy
Menetirány: Az óramutató járásával ellentétes
Üzemanyag fogyasztás: Közepes 

Amilyen izgalmasan kezdődött ez a maratoni szezon, olyan izgalmasan zárul is. Míg az elején más és más pilóták hozták lázba a rajongókat, addig a végén a Vettel-Alonso párharcon drukkolhatunk.

""

A címvédő világbajnok úgy gondolja, hogy mind ő, mind Alonso megérdemli a 2012-es Forma-1-es világbajnoki címet. A Ferrarinak nem jósoltak szép jövőt a szezon eleji tesztek alapján, a spanyol pilóta mégis egész évben kiegyenlített teljesítményt nyújtott vele. Így sokak szerint neki járna a korona. A Red Bull és Vettel nem muzsikált különösebben szépen a szezon elején, de a vörös bikák magukra találtak Szingapúrban és Vettel azóta is szárnyal. Bár Abu-Dhabiban csak harmadik lett Räikkönen és Alonso mögött, de az előnye még mindig 10 pontnyi Alonso előtt. „Még mindig hiszem, hogy az a pilóta, aki igazán megérdemli, az lesz a világbajnok.” – nyilatkozta magabiztosan Vettel, aki 100. nagydíj rajtját ünnepelheti majd a hétvégi USA Nagydíjon. Fernando Alonso más véleményen van, szerinte Vettel leginkább Adrian Neweynak, a Red Bull főmérnökének, köszönheti sikerét, nem pedig saját magának.

""

A Forma-1-es híradások azonban nem csak a világbajnoki aspiránsokról szólnak, sok az új hír a Forma-1 háza táján. Az új pálya mellett kinevezésekről, csapateladásokról és persze a Jégemberről olvashatunk. Kimi Räikkönen nagyon magabiztossá vált az Abu-Dhabiban szerzett győzelmét követően. A Lotus csapat tagjait pólókkal lepte meg, amelyre a két héttel ezelőtti futamon, a mérnökével rádión folytatott Forma-1-es rajongói körökben ikonikussá vált szavait nyomatta rá („Hagyjatok békén, tudom mit csinálok.”). A Lotus beállt a sorba, s elődjeihez hasonlóan ő is elnézi a különös finn viselkedését. Eric Boullier csapatfőnök pont az Abu-Dhabi futam előtt nyilatkozta le, hogy nem vár idén győzelmet egyik pilótájától sem, erre Kimi Räikkönen, aki két év kihagyás után hajt ismét a Forma-1-ben, győzelemre vitte az enstone-iak autóját. „Kimi határozottan letette a kézjegyét és megmutatta, hogy visszatért a Forma-1-be és ismét formában van.” – nyilatkozta az USA Nagydíj előtt a Lotus vezér.

""

A képre kattintva elérhető a térkép nagyobb felbontású változata.

A hétvégén minden szem a Circuit of The Americasra szegeződik, ahol még el sem kezdődött a versenyhétvége, máris 50 ezer követőre talált a Facebookon. Miután 2014-re tolták a másik amerikai verseny, a New Jersey Nagydíj startját, így az USA-ban két évig monopóliumot élvező futam megmutathatja, hogy igen is, ezen a kontinensen is van létjogosultsága a Forma-1-nek. Az 56-körös USA Nagydíj november 18.-án helyi idő szerint 13 órakor (nálunk 20 órakor) veszi kezdetét Austinban (Texas), a Circuit of The Americas pályán. A sport 365.hu természetesen élőben közvetíti a Nagydíj eseményeit.

A világbajnokság állása:

""